Het begin van iets moois
Een vrij begin. Fairytale branding, wat is dat? Branden komt van het brandmerken van paarden met door vuur verhitte voorwerpen. Aan het teken kon je zien van wie de paarden waren.
De natuur als eigendom, branding als symbool voor bezit. Wie of wat symboliseert jouw brand? Welke kenmerken bezit jij en welke dicht jij je merk toe?
Vrij bezit. Van wie is onze wereld? Van wie zijn de bomen, het land en de paarden? Van wie is het water, het land en de lucht? Van wie zijn wij? Onze kinderen? Alles hebben we ons toegeëigend, heeft het bezit geen bezit van ons genomen? Een vrije aanname. Bezit kun je met gemak plaatsten tegenover vrijheid. Persoonlijk ken ik maar een ervaring die mij keer op keer een vrij gevoel geeft, me bij mijn vuur brengt en me warm houdt: Onvoorwaardelijke Liefde. Daar gaat mijn sprookjesbrand in de kern over. Een vrije droom. 'I have a dream', zei Martin Luther King ooit. Waarom is die quote zo beroemd geworden? We hebben allemaal dromen. Toch? Of ben ik de enige die verlangt naar een wereld die vrij is van oordeel? Die vaart op liefde, respect, creativiteit en vrijheid?
Bergen verzetten als bezielde zzp'er
Een vrije dag. Vandaag heb ik zomaar besloten een vrije dag te nemen. Ik heb hard gewerkt, als Heldin heb ik het maar druk mee. ;-) Daar kan ik in op gaan, in alles wat nog moet gebeuren. Dan verzet ik bergen, verplaats rivieren en wijs wolken de weg. Vrij denken. 'You have work to do', hoor ik de Profeet van de Prestatie tegen me fluisteren. Terwijl ik seizoen 3 van The Fall afkijk, met een dekentje op de bank, besef ik wéér hoe vrijheid en liefde zijn vervangen door presteren. Bewust negeer ik deze Valse profeet. Een vrije val. Vandaag geef ik me over aan de (be-)vragende vrijheid. Ik laat mijn to do lijst vallen en 'start wondering', ‘Hoe vrij voel ik me eigenlijk nú?’. Er woont een slaaf in mij, die beweegt vanuit behoeften die bevredigd móeten worden om tevreden te zijn. Een vrij mens. Ik vraag door en realiseer me, ‘dat wanneer mijn sprookje écht alleen van mij zou zijn, ik ontevree zou zijn.’ Ik zou ‘mijn werk’ niet goed doen als ik jou niet kan laten voelen dat wij in de kern hetzelfde zijn. Is dat niet wat liefde doet: ver-een-igen? Een vrije kern. Wat wil ik in de kern met mijn sprookjesbranding? Wat voor nut heeft mijn brand als deze niet iets toevoegt wat van onschatbare waarde is voor een ander? Welke behoefte(n) vervult het verhaal erachter? Vrijheid? Liefde? Zelfverwerkelijking? Een vrije stem. De mensen tegen wie Martin Luther King sprak hadden de droom even hard nodig als hij, misschien wel harder. Misschien voelden ze zich niet vrij om vrijuit te spreken. Misschien voelden ze zich niet goed genoeg om de stem te zijn van een groep.

Vragen staat vrij: hoe vrij ben jij?
Een vrije vraag: Voel jij je vrij om te dromen over wezenlijke dingen en hierover te spreken? Voel jij je vrij op een podium, voor een groep? In de rol van leider? Wat voor soort leider voel je je? Hoe laat je dat zien? Ervaar je regie over je eigen leven? Hou jij van jezelf? Een vrije vrouw. The Fall is een fascinerende serie, met als oer-thema de strijd tussen goed en kwaad. The Fall gaat ook heel actueel over vrouwelijk leiderschap in een door mannen gedomineerde (politie)wereld. Allan Cubitt’s [1] visie hierop is bevrijdend. Vrij goed. Stella Gibson, de ‘politie chef’, staat duidelijk symbool voor de liefde. Paul Spector, als seriemoordenaar, representeert het geweld. Dat doen bijna alle mannen in de serie. De jonge Katie, die idolaat is van Spector, vormt een onschuldige uitzondering. Een vrije man. Cubitt maakt – in mijn ogen – een statement dat resoneert met de start van mijn sprookje. Na een eindeloze serie ‘foute mannen’ en een date die 'mijn onnozele hals' de das omdeed, besloot ik een boek te schrijven met als titel ‘De Manekdotes’. Een vrij meisje. Het boek ligt op de plank, ik schreef het voor mezelf, in 3 weken tijd, elke dag 1.500 woorden. De opzet is simpel: elke man in mijn leven heeft een hoofdstuk. De inhoud bracht logica én begrip in mijn levenslijn[2], en liet me een nieuw boek zien. Een vrije liefde. Door een specifieke liefdesrelatie begon ik af te wijken van het ‘script’. Mijn hoofdstuk met hem zette me op een ander spoor, noem het een Zijspoor: ik zag een glimps van ware liefde. Niet dat ik er destijds wat mee kon, ‘our love did not last’. Een vrije weg. Om een dik boek uit te dunnen, aan het eind van mijn schrijffestijn trok ik een heldere conclusie: door al die ‘mislukte’ relaties had ik alles wat ik ooit had gezocht in een man in mezelf ontwikkeld: kracht, initiatief, eigenwijsheid, passie, succes enz. Een vrije koning. Mijn destijdse ‘ik’ had zich hiermee volledig geïdentificeerd. Daarmee had ik me losgemaakt van de vrouwen in mijn familie, die zich voor hun basisbehoeften afhankelijk voelden. Het feminisme, dat begreep ik wel.
Zo klinkt een vrijbrief: JA, dat mag!
Een vrije koningin. Vanochtend onder de douche moest ik huilen. Call me crazy maar ik denk te weten waarom wij vrouwen haast obsessief met succes bezig zijn. Waarom we ‘bang zijn om gek te worden als we - oncontroleerbaar - in een vrije val terecht komen. Vrij van behoeften. In de Victoriaanse tijd – laat 1900 – werden vrouwelijke behoeften genegeerd, de seksuele driften van de vrouw onderdrukt. De emotionele ontlading, een logisch gevolg, werd als een ziekte gezien: hysterie, waarvoor ze werden behandeld. Een vrije zzp’er. Denk jij dat 2.000 jaar patriarchaat - en dus onze mannelijke energie - in balans komt door meer prestaties en meer succes? Vanaf de top waarop ik me in 2013 voelde staan als freelancer zag ik duidelijk wat ik miste: onvoorwaardelijke liefde. Een vrij doel. ‘Wie ben ik als vrouw?’, vroeg ik me na de schrijfkick van De Manekdotes af. Ondanks dat mijn novelle niet publiceerbaar is (trust me) vind ik het een prestatie. Maar wat schieten ik en mijn liefdesleven ermee op? Vrij commentaar. Wat heb ik aan likes en reacties op mijn sprookjescommunicatie als jij niet voelt dat mijn verhaal ook over jou gaat? Vrouwelijk leiderschap gaat over gelijkheid, waardigheid, zelf-liefde en zorg voor elkaar. Hoe ontstaat een gezamenlijk doel? Vrij verbinden. Vrijheid is jezelf toestaan om alles te denken, voelen en doen wat jij van jezelf niet mag. Dat kan alleen als je genoeg van jezelf houdt. Mag je een dag vrij nemen van jezelf? Mag je liegen? Falen en instorten? Mag je jezelf als leider zien? Als Prinses? Vrij dodelijk. Voor veel vrouwen is leiderschap ervaren net zo glibberig als een pad en als vragen à la, 'Mag je iemand doden...?' Alleen al iemand vervloeken brengt vaak een schuldgevoel naar boven. Maar je weet nooit wanneer welk 'ja' nog eens van pas komt.

Gooi die kikker eens tegen de muur
Vrij brief. Voel jij je verbonden met mijn verhaal? Welke kanten van jou mogen er niet zijn? Ik stelde die vraag laatst aan mijn opleidingsbuddy en het was de beste vraag die ik haar kon stellen. Ze kwam daardoor dichter bij de kern van háár brandmissie.
Vrij radicaal. Onvoorwaardelijke liefhebben is iets waar vooral de vrouw mee geassocieerd wordt. Waarom is dit oer-talent niet de kern of het doel van al ons (harde) werk? Liefhebben is lastig! Het zou beter betaald moeten worden!
Vrije vlucht. Maar liefde lijkt onbetaalbaar. Voor veel dingen ben ik weggerend, terwijl ik op zoek was naar liefde. Jezelf alleen maar liefhebben als je presteert is ook vluchten: wie die liefde kent weet dat ze onvoorwaardelijk is. De rest komt je duur te staan.
Vrij schrijven. Verhalen helpen ons om even uit de dagelijkse realiteit te stappen en een andere werkelijkheid binnen te gaan. Maar zijn het wel twee werelden? Zijn verhalen niet uit het leven gegrepen en bestaat het leven niet uit vleesgeworden verhalen?
Een vrije interpretatie. In de oorspronkelijke versie van De Kikkerkoning gooit de prinses de kikker tegen de muur. Ze vindt ‘m lelijk en opdringerig. Wanneer hij de muur raakt verandert hij in een knappe prins. In de Disney versie kust de prinses de kikker tot prins.
Een vrij antwoord. Is de oorspronkelijke versie beter dan de Disney versie? Zijn woede en afschuw beter dan begrip en geduld? Als je het antwoord wil weten is er maar een vraag mogelijk: Wie of wat hangt boven alle goed en kwaad en, wat ziet en zegt hij/zij?
Een vrij merk. Als we aan een brandmerk herkennen van wie welk paard is, waaraan herkennen we een sprookjesbrand? Waar staat dat voor? Welke taal klinkt er doorheen? Welke verbinding legt zo'n merk? Wat is het doel van een sprookjesmissie?
Vrij simpel. Hoe kan ik vrijer en liefdevoller in de wereld staan? Hoe kan ik mijn vrouwelijke talenten daarbij inzetten? Dat zijn de brandende vragen die mij de toegang tot mijn sprookje verschaften. De weg was hobbelig, maar het antwoord is in de vraag besloten. Vrij oer. Branding is een persoonlijk proces, een uitnodiging tot zelfkennis. Maar wie zichzelf kent, kent de ander - luidt een wijs gezegde. Wie zijn wij? Wat drijft ons? Hoe vrij zijn onze uitingen? Hoe authentiek durven we te zijn? Aan welk oer-thema dragen we bij? Vrij eigen. Wat is écht van jou? Écht van mij? Staan wij vrouwelijke leiders niet samen voor de vraag: wat kan mensen écht verbinden? Waar zijn de liefdevolle Helden en Heldinnen? Waarom durven zij juist vaak hun ware gezicht niet te laten zien? Een vrije Prinses. Hoeveel afschrikwekkende, opdringerige kikkers moeten er nog tegen muren worden gegooid voordat we in Prinsen en Prinsessen veranderen - of de muren omvallen? Dat wroeten in de modder brengt ook opkikkers met zich mee. Vrij wezenlijk. Fairytale Branding is op de eerste plaats een super persoonlijke zoektocht naar onze Koninklijke, Sprookjesachtige Kern. Wie volledig zichzelf durft te zijn, geeft anderen onbewust toestemming hetzelfde te doen. Wie wil jij zijn? Een vrij einde. Dat kan het begin zijn van iets heel moois.
Voetnoten
[1] Schrijver en regisseur van The Fall
[2] Dit zijn twee verschillende dingen!
>>> Voel jij je een vrouwelijke leider en wil je gemakkelijker leren spreken voor een groep? Je podium angst gedag zeggen, je verhaal met je hele hart leren vertellen en je publiek inpakken? <<<
>>> Ga dan mee op een magische storytelling reis naar Cornwall <<< Header foto: LaSirel